Saturday, June 21, 2014

2nd TRIP TO INDONESIA ( BANDUNG & JAKARTA )

Assalammualaikum..

Saya sebenarnya tak boleh nk tido..jd tetiba teringat la dekt blog usang neh...Saya tahu xda siapa pon nk bca..saya thu kalau sy xtulis pon tak da sapa kisah..saya juga tahu kalau hari ni saya update saya sendiri tak tahu bila lg saya akan update lg. Secara jujur mmg xthu nk merapu apa..yelah..tgk jam lah kan..dh 2.33pg..maybe ptg td terover tido sbb letih berpuasa gnti last min jd..tgh2 mlm segar la biji mata neh..Jalan2 bukak hardisk jumpa folder gmbr2 travel... banyak gila gmbar sy pergi travel yg saya mmg tak sempat nk share. Tengah-tengah malam nih syok juga merepek pasal travel.
Jom kita story2 ckit manalah tahu kalau2 boleh dijadikan panduan kan.. Alhamdulillah diizinkan Allah saya telah pon menjejakkan kaki kebumi penuh sinetron..hahaha..maksudnya Indonesia. Kali pertama smpai Indonesia masa trip sekolah mak, kali ke-2 dengan family kali ke-3 dengan abg dan kak ipar shj kali ke-4 bersama kwn2 shj kali ke-5 ?? Haaa...yg tu xtaw lg...Kalau dalam passport tempat NO 1 paling kerap dilawati mmg Indonesia la.Cayalahhhhh...

Kenapa saya suka pergi Indonesia..Jawapannya senang ja..sbb tiket flight kesana sgt berpatutan. Saya pernah dpt tiket paling murah pergi balik rm300 shj...GEMPAKKK kannn..sbb Everyone Can Fly maa....hehe . Sepanjang trip sy ke Indonesia sy pernah cuba 2 lowcost airline iaitu AirAsia dan Malindo. Kalau tya pendapat saya saya lebih suka Malindo interms of harga murah dan keselesaan penumpang TAPI not for food..compare dgn air asia taste of food lg better. Tergantung pd citarasa jugak laa..

OHH...lagi satu sbb saya suka visit Indonesia sbb makanannya..penduduknya yg peramah dan tempat shopping yg sangat heaven..!!!!! Boleh naik sasau kalau shopping dekt sna..tempat shopping semua besar2..bertingkek2..bersayap2..boleh sesat taw tak..mmg xhbis la pusing..lg satu shopping xigt dunia nih mna taknya pakat perasan jd jutawan jd shopping pon ala jutawan la....hehehe 

TIPS SHOPPING
1) kalau nk shopping dekt sna mke sure tukar siap2 duit di Malaysia lg..
2)  wajib tawar menawar..lg best kalau boleh ckp bhsa Indonesia (sbb diowg neh sllu mencekik kalau thu kita org luar)
3) beli xtra size. Bdn org2 indonesia neh kecil2..so kalau kita XL depa bru M...haaa..bezakann..so better ambk 1 saiz xtra.

tempat2 best yg saya boleh rekomen la kalau nk shopping till drop..hehe
1) Pusat Grosir@ Pemborong Tanah Abang (Jakarta) - segala mak nenek ada dekt sini
2) Mangga 2 (Jakarta) - pakaian aksesori
3) ITC (Jakarta) - untuk local craft 
4) Metro Tanah Abang
5) Pasar Baru Bandung
6) Factory Outlet Bandung
7) Grand Plaza Indonesia (high class shopping centre) ala PAVILION gituu

Nahhh...part paling best smpai buat pergi berkali2..sbb MAKANAN Indonesia semua mantopppp...!!
Mmg kena dengan selera dan tekak.Maybe sbb diowg banyak daerah jd makanan pon pelbagai...dh tu sedap2 lak tu..bab makanan mmg xsusah lansung dekt indonesia..BUT PLEASE jgn makan sebarangan mksudnya diwarong2 tepi jalan..sbb diowg kurang ckit hygine neh..so better mkn dekt restoran xpon foodcourt.Jangan risau harga makanan pon berpatutan dan sgt ok..walaupon makan dekt restoran 3@ 4 bintang...Percayalahhhhh..hehehe...
Jom kita tgk ckit makanan2 super lazat yg sempat saya dan family nikmati msa trip kali2 saya smpai ke Indonesia.

  Maaf saya dh tak peraba ingat nama restoran neh..kalau xalah Dprahu..boleh la google..restoran nih di Bandung. Rumah banglo diubah menjdi restoran bunyi mcm seram tp sekali msuk..mmg hiasan dalam tippp topp..makanan pon sodappp..!!!!


 Ini makanan Sunda. Kering dan tak berkuah. Lebih kurang mcm ayam penyet style. Sambal cili mmg mantoppp habis..Ikan yg garing tu namanya Gurame goreng..dihidang panas2 mmg terangkat..Makanan ini kami order masa lunch dekt FOOD COURT Pusat Grosir Tanah Abang (Tingkt 8)


Ini pula restoran Sari Bundo ( dekat sgt dengan kwsn Tugu Monas)Bagi yg suka mkn msakan Padang mcm family sy inilah tempatnya. Bila sebut makanan padang mmg xsah kalau sekali waiter dtg bawa 20 jenis lauk..haaaa jenuh pilih...diowg kira apa yg kita mkan ja..yg xnak mkn jgn nk cuba rsa2 lak..kl x..mmg jenuh la nk membyar. Family saya bg double tumbs up utk restoran neh!!!

ok ini juga hidangan yg enak. Anak buah saya nih kalu buat muka comel cmnih..mmg rsa nk celup tepung goreng cicah sos..hehehe


Sempat juga menjenguk Trans Studio Indonesia di Bandung..tp smpai malam jadiiii....apa pon xbole main..

Tak rugi pergi Indonesia..Yg rugi sbb duit bnyak hbis..tp apalah sgt kalau nk dibandingkan dengan harga sebuah pengalaman tak gituuuuuuu..hehehe..